top of page

Jenis - Jenis Autogate Yang Terdapat Di Malaysia


Aritkel ini menerangakan JENIS – JENIS AUTOGATE MALAYSIA YANG PERLU ANDA KETAHUI SEBELUM MEMASANGNYA

Pemasangan Autogate Rumah adalah salah satu cabang keselamatan anda dirumah. Dimana autogate berfungsi sebagai kunci automatic tanpa anda perlu memegang gate.

Di Malaysia khususnya, terdapat pelbagai jenis autogate – autogate yang ada dipasaran. autogate – autogate ini mempunyai ciri-ciri yang tersendiri . Teradapat 3 jenis autogate yang terdapat di pasaran Malaysia. Iaitu

  1. Underground Autogate

  2. Arm swing Autogate

  3. DCmoto Swing Autogate

  4. Sliding Autogate

baiklah, mari kita pergi lihat autogate system malaysia yang pertama, iaitu

1) Underground Autogate

Jenis autogate underground ini adalah jenis autogate malaysia yang pertama dicipta bagi generasi autogate. Autogate ini menggunakan sistem cengkaman clutch bertujuan untuk menjaga gear serta motor. Jenis ini sesuai bagi pintu swing iaitu pintu pagar biasa. Pada masa sekarang, jenis autogate ini sukar mendapat sambutan kerana aspek keselamatan dan kualiti apabila kelamaan air hujan boleh memasuki ke compartment motor autogate yang menyebabkan kerosakan pada motor autogate ini.

Dari segi design, autogate underground ini cantik sebab, taknampak bulky seperti jenis - jenis autogate yang lain.

Jika anda memilih untuk memasang autogate underground ini, anda perlu pastikan supaya getah nya ditukar at least 2 tahun sekali, sebab di kuathiri air masuk, sbb autogate underground ini hujan dan panas, jagi getahnya akan cepat keras dan menyebabkan air masuk dan bertakung lalu merosakan motor anda disebabkan terendam didalam air hujan.

Di pasaran autogate Malaysia, Autogate ini hanya popular pada tahun 1990 – 2000. Tp Masih juga ada memasang autogate underground ini sebab ianya mempunyai kelebihan iaitu time response nya laju “laju” dalam within 5s, pagar anda buka sepenuhnya apabila dibuka. Jadi tak perlu tunggu lama jika anda dari dalam kereta untuk keluar rumah.

Jenis autogate underground ini boleh ditahan,di tarik ,dibuka serta merta semasa ia sedang beroperasi. Oleh itu, tiada aspek keselamatan padanya. Pada kami, ia hanya sesuai untuk kawasan yang ada komuniti keselamatan dalam pagar bersekuriti kerana aspek keselamatan telah di awasi pada pintu masuk perumahan.

Harga autogate underground ini sekitar rm1200 - rm2500 bergantung pada keadaan tempat samada dah ada wiring atau belum. Autogate underground ini memerlukan lantai yang dah ready untuk technician datang pasang. Lantai konkrit haruislah kuat, sbb ada sesetengah tempat, apabila digali untuk korek memasang autogate underground ini , technicain didapati lantainya separuh pasir. Jadi ini meneyabbkan tuan rumah kena membetulkan lantai dahulu dengan upah kontraktor civil atau wak indon untuk sediakan lubang lantai yang kukuh. Supaya lantai ini boleh grip motor autogate underground tersebut .

Kelemahan sistem ini adalah, ketahanan gear pada motor dan sistemnya yang agak mudah rosak,hanya di sebabkan angin sahaja anda akan mengalami kerugian.Angin yang kuat akan menyebabkan gearnya rosak dengan mudah. Kelemahan yang lain adalah pemasangannya memakan masa,kerana perlu menggali,menyimen dan perlu menunggu simen kering bagi memulakan menggunakan sistem ini.

2) Autogate Arm Swing atau folding

Autogate jenis ini adalah autogate generasi terbaru yang sedang popular ketika ini. Kehebatan Autogate ini adalah dari sistem gearnya yang ada anti lock sekiranya sedang beroperasi. Ini akan memberhentikan gate pada posisi yang ada mahukan dan pegun dimana tempat ia berhenti. ini mendorong aspek keselamatan lebi tinggi.

Kelemahan autogate ini adalah mudah di sambar petir bagi kawasan yang di laluan petir. Oleh itu lightning protection perlu di pasang bagi menjaga autogate ini dan litarnya.

3) Dcmoto swing autogate System Malaysia

Dcmoto swing autogate ini adalah autogate jenis kelas golongan mewah kerana designya yang kecil dan menarik.selain itu, harganya juga lebih mahal dari yang biasa kerana padanya terdapat keistimewaan seperti ia pantas buka dan pantas tutup.

Ciri2 autogate Dcmoto swing autogate sama seperti underground autogate dan bezanya cuma ia di atas.

4) Autogate Sliding System Malaysia

Autogate Sliding ini hanya digunakan pada pagar sliding sahaja. Jenis ini amat kuat dan Tahn lama dan mempunyai kekuatan menarik beban sehingga 1400kg.

Autogate Sliding Mempunyai sistem anti lock semasa ia berhenti. System lock Autogate Sliding ini boleh kita buka melalui kunci

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page